En händelserik dag!

Ojoj, vad mycket vi har gjort idag. Det började med att jag försov mig så fick gå upp och skynda oss till klubben. (Vi kom som vanligt för tidigt till klubben.)

Vädret var, om möjligt ännu värre idag. Det spöregnade och duggregnade om vartannat samtidigt som det blåste ganska rejält. Men trevligt hade vi ändå :)



Vi hade lite teori om tränings- och tävlingstänk och om belöningsplaceringar. VI skrev också uopp våra mål. Mina mål blev att 1) vi ska börja träna och 2) Pelle ska bli bättre på att arbeta med störningar.

Dessa anteckningarna skrev jag under teorin:

Belöningsplaceringar
Svängar vid fotgående - Vänd snabbt och kasta leksaken framåt.
Träningsleksak - BARA på träning så att leksaken blir roligare.
Skinkost på tub - Enkel och god belöning

Träning- och tävlingstänk
Passivitet!!
Använd dig av folk som kommenderar för att vänja hunden vid andra röster.
Träna i olika miljöer och störningar.
Dela up momenten, om belöningen kan komma mitt i ett moment blir hunden mer taggad.
Avsluta ALLTID träningarna på ett positivt sätt!
Filma!
Utvärdera träningarna med frågorna, Det här har jag gjort, så här har det gått och det här behöver vi träna mer på.
planera träningarna innan ni börjar, Vad ska vi träna?, Mål med träningen?
Ha träningskompisar! Träningar blir mycket roligare om man kan vara flera. (Jag träffade en tjej på kursen och vi upptäckte att vi går på skolorna bredvid varandra och bor nära varandra, förhoppningsvis kan vi träffas några gånger och öva tillsammans)


 
Sedan började vi med övningarna, vi körde igenom alla momenten (inte tandvisningen och platsliggandet)och jag fick massa tips om det mesta. Jag går igenom dem var för sig.

Linförighet
Pelle var duktig här och skötte sig bra, vi fick tipset att börja träna lite svängningar och vändningar.

Inkallning
Här var Pelle också jätteduktig, jag var lite nervös inför gårdagens miss men han v ar inte ett dugg inne på att springa iväg idag :). Jag fick tipset att använda vänsterhanden och säga fot när han kommer närmare för att få bort att han springer runt och bakom mig.

Läggande
Pelle var trög i detta momentet. Jag försökte få honom att lägga sig ner samtidigt som jag backade men antingen fattade han ingenting eller så la han sig jättelångsamt. Jag fick tipset att
hetsa upp honom och sen köra några lägganden, han kommer bara få belöning när han lägger sig jättesnabbt. Senare får jag börja backa samtidigt men han måste lägga sig snabbare först.
 
Stående
Detta momentet har vi förökt träna mycket på här hemma men inte kommit så långt. Jag fick hjälp av instruktörerna och fick tipset att först säga stanna (innan hade jag sagt stå för att han skulle ställa sig, men nu säger jag stanna för att han ska stanna)medan jag backade.

Såfort han stannade klickade jag och belönade. När han hade fattat de tbörjade jag att han skulle gå bredvis mig istället, det gick bra också, ibland satte han sig men då bara fortsatte vi och efter ett tag fattade han det också.

Nästa steg var att gå, säga stanna och seedan fortsätta en stund innan jag gick tillbaka och berömde. Alla tipsen funkade jättebra för oss och när dagen v ar slut kunde jag ta 3-4 steg från honom, stanna lite och sen gå tillbaka.

Jag fick också tipsen om att belöna underifrån (för att förhindra att han sätter sig) och att använda frikommando och busa lite mellan gångerna (för att det ska bli tydligar evad som är träning oc vad som inte är det)

Hopp över hinder
Här var det inga större problem, jag och Pelle har tränat på de hinder vi har träffat och han kan det ju. Första gången hade jag koppel på honom men då fick han väldigt lite yta att röra sig på både innan och efter hindret. Andra gången var han lös och då gick det mycket bättre.

Ett litet problem som uppstod var att när han hade hoppat och skulle in i fotpossitionen igen så blev han så glad och kom i så hög fart att han hoppade upp på mitt ben innan han satte sig. Jag fick tipset att röra mig lite fram och tillbaka när han kommer så att han inte riktigt vet vad jag görr och bara sätter sig.

Apport
Detta momentet gick de bara igenom och vi fick inte testa det själva p.g.a. att många hundar ogillar momenten och vi ville inte avsluta träningen med nåot negativt. Jag testade den dock imorse och då gick det grymt!




Jag är också väldigt glad över att jag har lärt mig att belöna honom med leksaker. Pelle blir mer motiverad och vi båda har roligt.


Läxa till nästa gång är att träna massor på de olika momenten och att ha kul när vi tränar. Det ska vi nog klara :)

Ha det bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0