Genomgång av LK1

Jag skrev ett långt inlägg men allting försvann så jag testar igen.

Medan Mamma var ute med Pelle i det härliga vädret skrev jag en liten sammanfattning av momenten i lydnadsklass 1. Eftersom vår kurs börjar nu i helgen tänkte jag att det kunde vara bra att ha lite koll på hur det ser ut. Jag skrev vad vi ska träna mer på och vad jag ska tänka mer på. Så här der det ut:

Apportering
Träna med störningar. Träna mer i utgångsställning. Träna/befästa ordet loss (eller vilket ord jag bestämmer mig för att använda, Tack, släpp m.m.).

Inkallning
Träna med andra människor och hundar som störning. Pelle ska göra en snävare sväng bakom mig och komma in i utgångsställning snabbare efter inkallningen.

Linförighet
Träna på större ytor. Gå längre och med mer svängar innan belöningen. Öva svängar separat också. Pelle ska titta på mig, jag ska titta framåt (inte på Pelle)!!

Ställande
Befäst kommandot ytterligare. Vänta med träning i olika miljöer och med störningar. Träna i rörelse.

Läggande
Lek fram snabbare lägganden. Träna med en rolig leksak när han är på, framåt och träningssugen. Träna i olika miljöer och störningar.

Tandvisning
Träna med många olika personer, Kön, utseende, ålder m.m. Börja med perosner somär lite mer hundvana så de vet hur de bäst ska hantera Pelle.

Platsläggande 
Träna på att få ner hakan i marken. Träna först i olika miljöer, sedan med andra människor och sen med andra hundar. Utnyttja Onsdagsträningana på klubben!

Hopp över hinder
Lär in att efter hopp ska han sätta sig i utgångsställning. Ta varje chans att träna på riktiga lydnadshinder.

Övrigt
När momenten börjar bli klara - börja kedja dem!
Kör korta och roliga träningspass.
Belöna med mindre godis och med mer lek!
Att leka ska vara roligt!
Att träna ska vara det roligaste i hela världen!!!



Av någon anledning går det inte att kommentera inlägget. Förhoppningsvis funkar det på mina nästa inlägg.


Ha det bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0