Kursen!

Nu är vi hemma igen, både jag och Pelle däckade framför melodifestivalen efter en rolig kväll på brukshundklubben.



Vädret var ju inte på topp, det regnade lite men det får man ta. Vi var sju ekipage. Det var jag och Pelle, en aussie, en dvärgschnauzer, en sheltie, en norsk buhund och två blandraser.

Vi började med att presentera oss lite snabbt.  Sedan gick vi ner till planen och körde några kontaktövningar. Pelle och alla de andra hundarna var jätteduktiga! Ingen skällde och det var knappt något drag i kopplen alls.

Sedan fortsätte vi med fotingångar. Jag fick massa tips där. Pelle kan ju kommandot fot, men föör honom betyder fot att han ska sätta sig på min vänstra sida. Jag kommer därför börja hjälpa honom lite med handen att komma in i rätt position, samtidigt som jag säger fot.  Sen kommer jag att börja belöna mycket när hann gör rätt och inte någonting när det blir fel.

Sen körde vi inkallningar och de tgick inte så bra. Vi delade upp oss och medans en person höll i Pelle sprang jag iväg samtidigt som jag ropade på honom. När jag sprang och ropade så gjorde ett annat ekipage samma sak fast tvärtom bredvid oss. Hundarna sprang alltså bredvid varandra.

När jag ropade på Pelle kom han till mig men innan jag hann ta honom sprang han till den andra hunden som sprang bredvid oss. Det som gjorde det så dumt var att den ägaren ahde sagt att henens hund inte gillade hundar och att den inte ville hälsa, och då kommer Pelle i full fart mot hunden när den springer till sin matte, arrgh!

Hunden fräste och sa ifrån såklart och Pelle bara sprang runt den. Ingen skada skedd och hunden sprang glatt till sin matte när jag hade fångat Pelle. Men ändå, det kändes jättedumt. Sedan körde vi någa inkallningar på ett annat sätt och då funkade det bra (i och för sig så skyndade jag mig att ta honom) och jag hoppas att det går lika bra imorgon och att ledarna har lagt upp det bra för oss. Men lite nervöst är det.

Sedan gjorde vi några snabba lägganden det gick över förväntan. VI skulle göra så många lägganden som möjligt under 30 sekunder och jag fick använda klickern. Jag och Pelle klarade 10 stycken, vi är nöjda.

Sen testade vi tandvisning. Instruktörerna var väldigt duktiga och visste precis hur de skulle göra och de gav mig många tips. Själva tandvisningen gick ju bra men svårigheten är att Pelle inte riktigt vill sitta still utan hellre vill hoppa upp och pussa domaren. Jag ska belöna honom när han är lugn när någon klappar honom och petar honom i munnen. Det ska nog ockkås gå bra!

Nu blev det ett väldgigt långt inlägg, men jag hade mycket att skriva om. Imorgon ska jag vara på kursen i 5 timmar så då kommer det bli ännu mer. Men det kommer bli roligt!



Nu ska jag fortsätta kolla på melodifestivalen, just nu ligger Sverige på 5 plats, hoppas det håller i sig :)

Ha det bra!

Kommentarer
Postat av: Ebba

Samma här, Molly vill också bara pussas! :)

2011-05-15 @ 10:15:43
URL: http://dreamingaboutmolly.blogg.se/
Postat av: Becca & Olga

Vad tycktre du om vinnarna i melodifestivalen?? :D

2011-05-15 @ 10:25:52
URL: http://sweetolga.blogg.se/
Postat av: Christina

Vilken snygg kille du har! :)

2011-05-18 @ 15:10:57
URL: http://christinarooth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0