Sund med hund

Tidningen brukshunden har en tävling som heter sund med hund. Tävlingen går ut på att man ska motioneraq mer tillsammans med sin hund istället för att bara fokusera på hunden.


Nu utmanar vi både två- och fyrbenta att ta del av våra träningsprogram för att komma i form och förbättra fysiken. Det är Marie Söderström Lundberg och Ann Essner från SBK:s friskvårdsgrupp som ska hjälpa oss igång.

Att aktiva tävlingshundar behöver vara i god fysisk form är ingen nyhet och allt fler kommer till insikt om att såväl prestation som hållbarhet kan förbättras genom fysisk träning. Ett förhållande som det inte talas om lika ofta är att även hundföraren bör vara i god fysisk form för att kunna matcha sin hund i träning och tävling.

Alltså man ska skriva ner vad man gör och sina resulat och skicka in till dem med jämna mellanrum. De kommer att lotta ut priser till de som har gjort bra förändringar.

Det man ska försöka göra varje dag är:
- minst 10 000 steg per dag (mäts av stegräknare)
- 30 minuters pulshöjande aktivitet
- balansträning
- styrketräning

Jag tycker att det verkar som en kul utmaning och jag kommer att anmäla mig snart. Idag har jag gått 10 011 steg änsålänge och både jag och Pelle har balanserat på stenar och stockar i skogen. Vi har även börjat springa lite och det verkar som om Pelle tycker att det är riktigt kul. Fast jag skulle behöva en baggen softbelt(förra innlägget) eftersom han helst ligger före och drar lite, helt okej för mig men det är lite jobbigt att springa med armen utsräckt hela tiden.

Ha det bra!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0