Agility!

Idag har jag, Mamma och Pelle varit på en endags-agilitykurs. Allting började med att hon som anordnade kursen ville para sin femåriga blandrastik med Pelle eftersom att Labradoodles hade blivit så populära nu, hmm?. Jag gillar blandraser, men däremot gillar jag inte blandrasaveln.

Vi var inne i en hästmanege, det var väldigt bra. Stort, inomhus och skönt underlag, lite kallt men det kändes inte när man rörde på sig. Alla hindren utom A-hindret och balansbommen och långhoppet.

 

Pelle var riktigt duktig. I början tyckte han att hindrena var lite läskiga och framörallt vippbrädan och tunneln. Då kom instruktören och skulle hjälpa oss. När hon skulle få Pelle att springa genom tunneln till mamma som var på andra sidan, Så försökte hon få ner Pelles huvud i hålet så att han skulle se mamma, vilket bara gjorde att Pelle stretade emot ännu mer. Så det gick inte så bra.

Sen kom hon på att man skulle kunna låta en annan hund springa genom först och sen låta Pelle göra det. Då gick det jättebra eftersom ingen pressade honom till något, sen när istruktören gått sprang han glatt genom tunneln flera gånger. Och sen kunde han även springa utan att mamma var i slutet, bara jag sprang bredvid. Jag är så stolt över honom, bara man låter honom göra saker i sin egen takt är han superduktig!♥

Samma sak hände med vippbrädan, när Pelle inte vågade gå över höll hon i honom trots att man såg att han inte gillade det. Den klarade han inte under kursen men i slutet klickade jag lite med honom och då sprang han glatt upp med tassarna på kontaktfältet.

Men sen när vi körde själva var det en jättebra träning, och både jag och Pelle uppskattade det mycket. Jag såg verkligen hur hans självförtroende stärktes när han klarade av tunneln. Han tyckte det var otroligt roligt och eftersom han var så taggad inför hindrerna kunde jag släppa kopplet utan att han brydde sig det minsta om de andra hundarna som var där. Hans kontakttagande med mig var fantastiskt!
Hopp!

Slalom!

Genom!

h


Efter agilityn gick vi ut på gårdsplanen tillsammans med Timmy och hans familj. Där släppte vi hundarna så att de fick röja lite. Det är verkligen kul att titta på dem, de är så glada och lekfulla. Kul för Pelle eftersom han inte har några andra, lika leksugna hundkompisar i samma storlek.

Efter en stund var båda hundarna så trötta att de knappt orkade leka med varandra och då åkte vi tillbaka. Mamma skulle köpa en sak på Rusta innan vi åkte hem och det ligger i sisjön precis bredvid Grizzly som är en djuräffär. Jag gick dit med Pelle för att köpa Bajspåsar, men man kan inte gå in i en djuraffär utan att kolla vad som finns i hela affären.

Så jag och Pelle gick runt därinne och kollade på massa fina saker, jag fastnade för två fina saker (som jag kort på med min mobil, men som jag inte kan ladda upp p.g.a. min dumma mobil.) en träapport som kostade 80:- och en superfin spårsele som kostade 180:-, Väldigt fina båda två! Kommer nog att köpa selen innan min vilstspårkurs börjar eftersom man skulle ha med sig en sele då. :)

Men det bästa var att Pelle var superduktig! Han var så trött(LYDIG?) att han bara följde med mig i kopllet, stod stilla när jag testade massa saker på honom OCH inte brydde sig ett dugg om de andra hundarna i affären. Så himla duktig, min lilla Pelle!♥


Nu har jag en väldigt trött hund. Han sover som en stock och kommer nog att göra det en bra stund till.

Detta blev ett väldigt långt inlägg, och jag är (nästan) lika trött som Pelle. Vi får se hur det blir med den träningen ikväll, vi kanske piggnar till om några timmar...

Ha det bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0