Träning på fotbollsplan...

Efter skolan gick jag och Pelle ut på promenad(vi rundade brevlådan för att posta korsorden, håller tummarna för att jag vinenr nu) och påvägen hem stannade vi en stund på fotbollsplanen. Vi kastade boll och sen tränade vi en liten stund också. Mitt ål är ju att vi ska kunna börja tävla till sommaren eller åtminstone kunna alla momenten. Jag tänkte att jag skulle kunna skriva upp alla momenten här och sen berätta hur vi ligger till med dem. Här kommer dem:

1. Platsliggande - Detta har vi inte övat så mycket på. Jag har klickat honom några gånger för att ha hakan i marken så han kan lite. Det svåra här att det kommer att bli en så stor störning eftersom andra hundar ska göra momentet samtidigt bredvid Pelle 

2. Tandvisning - Detta har vi inte heller övat på men jag tror inte att det är några större problem, jag får ta i hans mun utan att han bryr sig men eftersom det inte har varit några andra som så gärna har velat pilla honom i munnen vet jag inte vad han tycker om det.

3. Linförighet - Detta är Pelle ganska bra på, det vi behöver öva mer på är vändningar och den biten när man ska springa. Vi måste också träna på att han ska ha lite större uthållighet så att han kan köra längre sträckor.

4. Läggande under gång - Ligg kan han, fot kan han. Men vi har inte lagt ihop det än. Tror inte det blir några större problem.


5. Inkallning - Detta momentet är nästan perfekt. Han kommer med full fart rakt mot mig(det är svårt att stå helt stilla när han kommer för jag tror hela tiden att han kommer springa rakt in i mig och hoppa upp på mig, men det gör han inte) rundar mig och sätter sig i fotposition. Själva sättandet skulle kunna bli lite snabbare men jag är ändå nöjd med detta momentet.

6. Ställande - Detta kan han inte. Vi tränade stå för ett tag sedan men nu har vi tappat det så detta momentet kommer jag att få köra från början.

7. Apportering- Detta momentet är också nästan helt perfekt. I ettan är detta momentet inte alls svårt, han ska bara hålla apporten i 5 sekunder och det kommer han ju att klara galant om det ser ut som det gör nu. Så detta momentet behöver vi inte mer än repetera med jämna mellanrum.

9. Helhetsintryck - Detta är inget moment utan det bedöms på hur ekipaget har varit under tävlingsgången. Här bedöms uppträdande samt samarbetet mellan paret under, samt mellan de olika momentet.

 

Det ska bli kul att se om vi lyckas, jag hoppas det. Vi kommer ju också att gå en kurs på GHU vilken avslutas med en liten tävling. Jag ser fram emot denna kursen och jag tror att det kommer att bli jätteroligt!

Ha det bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0